GORP Group of Role Play (Ring of Water)

GORP Group of Role Play Forum!(Ring of Water)

Ogłoszenie

GORP - The Best GMP Role Play Team! IP Serwera: 93.179.213.201 Gothic Role Play mówi....

  • Index
  •  » Tutoriale
  •  » Spacer - omówienie programu i kilka prostych funkcji

#1 2011-09-06 18:58:11

Gornos

Administrator

Zarejestrowany: 2011-09-02
Posty: 10
Punktów :   

Spacer - omówienie programu i kilka prostych funkcji

Witam was w moim pierwszym tutorialu dotyczącego programu Spacer.Zapewne większość z tych osób co czytają ten tutorial wie że jest to program do modowania światów z podstawowej wersji Gothica jak i własnych światów zrobionych w odpowiednich programach 3D.Omówię tutaj kilka najważniejszych i najprostszych funkcji tego programu.A więc zaczynajmy.
Wpierw musimy w ogóle mieć ten program.Pytanie tylko skąd.Jedynym wyjściem jest ściągnięcie i  zainstalowanie programu G2MDK(http://www.worldofgothic.de/dl/download_94.htm).Niestety jeśli to zrobimy to będziemy mieli gothica po niemiecku więc trzeba dodatkowo ściągnąć polskie skrypty.Tu macie link do polskich skryptów http://themodders.org/index.php?/topic/ … e-skrypty/ .Gdy już zainstalujemy g2mdk i skopiujemy polskie skrypty, możemy brać się za modowanie(program g2mdk jest także potrzebny do robienia skryptów więc jak ktoś chce zostać skrypterem to tym bardziej powinien go zainstalować). Jeśli chcemy to możemy ściągnąć także polską wersję spacera(oczywiście nie w pełni spolszczoną) http://www.sendspace.pl/file/mQOu2qWB/ .Należy wypakować do folderu System.Teraz możemy zacząć modować światy.Najpierw włączmy Spacera.Jest to program dosyć stary więc potrafi czasem płatać figle takie jak długie uruchamianie czy zawieszenie się na jakiś czas podczas wczytywania świata lub jego późniejszego zapisywania.Jeśli pojawią się okna, ale nie pojawi się okno główne w którym wczytuje się światy to musimy włączyć menedżera zadań (CTRL+ALT+DEL) i kliknąć na ikonę Spacera prawym przyciskiem myszy i kliknąć opcję maksymalizuj.Gdy już mamy główne okno możemy zacząć modować, a więc bierzemy File/Plik(w zależności od wersji językowej) następnie Open/Otwórz zen i wybieramy ścieżkę z gothiciem a następnie _Work/Data/Worlds i wybieramy sobie jakiś folder ze światami po czym wybieramy jakiś świat.Gdy już się nam załaduje to możemy bez przeszkód zacząć zmianę świata.Poruszanie po mapie odbywa się za pomocą strzałek.Jeśli chcemy w górę lub w dół to klikamy a/y a jeśli chcemy obrócić kamerę w jakiś nietypowy sposób to można wcisnąć klawisze insert,home,delete,end,page up i page down.Jest jeszcze drugi sposób na poruszanie kamerą i zarazem jest on potrzebny do zaznaczania niektórych obiektów.Klawisz ten nosi nazwę "F3".Jeśli go wciśniemy to pojawia się taki zielony celownik dzięki któremu możemy zaznaczać voby,moby i inne duperele, a także można zacząć poruszać się myszką aby odpowiednio ustawić kamerę.Ale wystarczy o tym.Teraz czas na to abyśmy wstawili swojego pierwszego(lub ci którzy już to robili to któregoś tam w kolejności)voba.Po lewej stronie mamy takie okienko z wyświetlonymi nazwami takimi jak zCVob,zCMobInter itd.Najprostsze z tych wszystkich dostępnych opcji jest zCVob.Aby go utworzyć w tym okienku klikamy utwórz oraz klikamy gdzieś na mapie PPM(prawy przycisk myszy dla niekumatych) i klikamy "Insert [zCVob]".
Utworzy nam się taki mały kwadracik, a po lewej stronie zmieni nam się okienko.Powinno to wyglądać tak: http://imageshack.us/photo/my-images/40/zcvob.jpg/
Jest to okno opcji dostępnych dla voba którego chcemy stworzyć.Opiszę wszystkie najważniejsze funkcje tego okienka:
VobName - nazwa naszego voba(przydatne w sumie tylko przy TrigerMoverach o których będzie mowa w innym tutorialu oraz innych podobnych rzeczy).Można wpisać co się chce, ale oczywiście bez polskich znaków.
Visual - najważniejsza opcja prawie wszystkich vobów.Jest ona odpowiedzialna za wygląd naszego voba czyli przykładowo możemy dać naszemu vobowi wygląd małej palisady.Nazwa pliku 3d palisady to OW_PALISSADE.3DS.Po skopiowaniu nazwy w pole visual klikamy Aplly aby zatwierdzić.Powinno to wyglądać mniej więcej tak: http://img846.imageshack.us/img846/3836/maapalisada.jpg
Teraz można sobie ustawić tą palisadę w jakim tylko miejscu dusza zapragnie.Aby to zrobić wystarczy tylko kliknąć "m" i zacząć przesuwać strzałkami w miejsce przez nas wyznaczone,możemy wtedy także obracać palisadę klawiszami  insert,home,delete,end,page up i page down.Gdy już ustawimy sobie palisadę w miejscu które sobie zażyczyliśmy to znów klikamy "m", a następnie Aplly aby Spacer zapamiętał pozycję w której postawiliśmy palisadę.Teraz czas na najważniejsze po Visual opcjach.Są to cdStatic,cdDyn oraz staticVob.
cdStatic odpowiada za to aby nasz Vob nie wszedł w kolizję z innymi przedmiotami czy modelami 3d.Rzadko przydatne, ale można zaznaczyć.
cdDyn odpowiada za to, aby przez nasz Vob nie mógł przejść nasz bezimienny czy jakiś inny npc, a staticVob w sumie nie wiem.Trzeba kiedyś sprawdzić
Najlepiej po ustawieniu zaznaczyć wszystko na TRUE aby nikt nie mógł przez nasz vob przejść, chyba że chcemy, aby npc mogli przez niego przechodzić (brak kolizji)to wtedy zostawiamy wszystko na FALSE.Jest jeszcze jedna funkcja, która nosi nazwę showVisual.Jeśli klikniemy TRUE to nasz vob będzie widzialny i w programie i w grze, ale jeśli wciśniemy FALSE to nasz vob będzie niewidzialny w grze, a także i w samym Spacerze więc aby go znaleźć musimy szukać w okienku z listą vobów/mobów po prawej stronie.Tu się przydaje także nazwa naszego Voba bo można wtedy bez problemu go znaleźć.To by było na tyle jeśli chodzi o pierwszy Tutorial.Aha jeśli nie wiecie jak dany obiekt się nazywa to polecam program VobBilder, w którym są podane nazwy i obrazki wszelkich dostępnych przedmiotów.Tu jest link: http://www.worldofgothic.de/dl/download_135.htm .Dziękuje za przeczytanie tutoriala.

Autorem jestem w 100% ja, więc jeśli chcesz skopiować tutorial to musisz dopisać mnie jako autora.


http://img844.imageshack.us/img844/707/przybyszs.png


Przybysz klanu WK|Spacerzysta|Jeden z Tytanów

Offline

 

#2 2011-09-07 15:04:00

 Raven

Administrator

Zarejestrowany: 2011-09-02
Posty: 32
Punktów :   

Re: Spacer - omówienie programu i kilka prostych funkcji

[Musisz być zalogowany, aby przeczytać ukrytą wiadomość]


http://tnij.org/ravwk

Offline

 
  • Index
  •  » Tutoriale
  •  » Spacer - omówienie programu i kilka prostych funkcji
Nadciągające RP: Trzeci Świat, Data rozgrywki: 9 lub 10 wrzesień 18-20.

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.metin2smonety.pun.pl www.yourninjaway.pun.pl www.golf4.pun.pl www.corleone.pun.pl www.copernicus.pun.pl